15 January 2015
Knowledge item
Werkvormen voor wetenschappelijk onderzoek
Hieronder worden verschillende werkvormen toegelicht die gebruikt kunnen worden voor wetenschappelijk onderzoek. Van elke werkvorm is een uitwerking, inclusief voorbeeld opgenomen. Deze werkvormen zijn onderdeel van de verzameling van Onderwijsadvies & Training. Er zijn ook werkvormen beschikbaar voor:
- Werkvormen voor het vergaren en structureren van informatie (B)
- Werkvormen voor het verwerken van informatie (C)
- Werkvormen voor het presenteren van informatie (D)
- Werkvormen voor hoorcolleges (E)
Momenteel werkt Educate-it aan een uitgebreide werkvormen-tool, waarmee het zoeken naar bepaalde werkvormen die passen bij jouw onderwijs gemakkelijker wordt. Wanneer die beschikbaar is, zullen we hiernaar verwijzen.
Het klassieke leeronderzoek | Een plan bedenken voor een onderzoekje en dat uitvoeren. |
Stap voor stap | Een onderzoek stapsgewijs uitvoeren, waarbij elke stap een aparte opdracht is die aan een deadline is gebonden en meetelt voor het eindcijfer. |
Het warenonderzoek | Een vergelijkend onderzoek uitvoeren dat uitmondt in een tabelletje met op de ene as producten en op de andere as productkenmerken. |
Research stage | Als student aanschuiven bij lopend vakgroepsonderzoek en een tijdje meedraaien als onderzoeker. |
Maak een … sinaasappel | Met beperkte middelen een product ontwerpen dat een reeds bestaand product of verschijnsel in de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert. |
De onderzoeksgroep | Onderzoeksresultaten en –ervaringen uitwisselen met collega-onderzoekers. |
Peer-research | Leden uit de onderzoekspopulatie trainen en begeleiden om hen informatie over hun eigen groep te laten verzamelen. |