Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
Teaching and Learning Collection | Traintool
26 januari 2023

Traintool

Met TrainTool kunnen studenten communicatievaardigheden trainen. Denk daarbij aan vaardigheden als presenteren, interviewtechnieken en gespreksvaardigheden (bijvoorbeeld met patiënten, cliënten of leerlingen). 
In een kort filmpje wordt in Traintool een situatie aan de studenten voorgelegd. Vervolgens krijgen ze de vraag om op deze situatie te reageren. Dit doen ze door een video-opname van zichzelf te maken met een computer, tablet of mobiele telefoon. Wanneer ze tevreden zijn, kan de opname gedeeld worden met medestudenten en docenten, zodat deze de opname van feedback kunnen voorzien aan de hand van vooraf opgestelde criteria. Naast het delen met peers en docenten voor feedback, kunnen oefeningen ook ingesteld worden als toets met een beperkt aantal pogingen. De docent ontvangt dan automatisch de opnamen.

Traintool is goed te gebruiken als voorbereiding op colleges of werkgroepen, of om te oefenen met het toepassen van theorie over gespreksvaardigheden. 

Wil je meer weten over deze tool? Maak dan gebruik van de knop Request tool. Via deze knop kun je de tool aanvragen, en daarnaast ook een afspraak maken voor didactisch of technisch advies.

Traintool Handleiding NL

Traintool Handleiding Student NL

Traintool Manual ENG

Traintool Manual Student ENG

Voor welke soorten video’s is TrainTool geschikt?
TrainTool werkt met roleplay’s: korte video-opdrachten (5-30 seconden) waarin een scenario aan de student wordt voorgelegd. De student moet hierop reageren met een  reactie-video (liever niet langer dan 60 seconden). Het kort houden van de video’s is belangrijk om gericht feedback te kunnen geven op de deelvaardigheid en de bij behorende competentie(s). 

Wat voor soort opdrachten kun je maken in TrainTool?
De roleplay’s in TrainTool zijn korte opdrachten gelinkt aan een deelvaardigheid. Voorbeelden waar roleplay’s over kunnen gaan: 

  • Het verzamelen van de juiste informatie over een patiënt (Farmacie). 
  • Probeer te achterhalen hoe een kind zich voelt (Pedagogiek). 
  • Het effectief opstarten van je les (Lerarenopleiding). 
  • Op een juiste manier uitleggen hoe anonimiteit in je onderzoek wordt gegarandeerd (kwalitatieve onderzoeksmethoden). 
  • Hoe je het beste je intonatie kan gebruiken tijdens een presentatie (academisch presenteren). 

De deelvaardigheden zijn onderdeel van de vaardigheid die studenten moeten leren (zoals academisch presenteren). 

Hoe maak ik video’s voor TrainTool?
Met smartphone, laptop of camera kun je de role-plays opnemen en vervolgens in Traintool  plaatsen.  Je kunt jezelf of anderen opnemen en een patiënt of geprekspartner acteren. 

Het is ook mogelijk om video’s op te nemen in één van de kennisclipstudio’s die voor UU-docenten beschikbaar zijn. De opname ziet er dan professioneel uit en er is op afspraak technische ondersteuning van de UU beschikbaar. De leverancier van TrainTool kan ook ingeschakeld worden als je echt professioneel te werk wilt gaan en een deel uit handen wilt geven. Zij beschikken over acteurs en opnamemateriaal, dit is een externe dienst en hier zijn kosten aan verbonden. 

Kan ik ook andere onderwijsmaterialen toevoegen aan mijn cursus in TrainTool?
Je kan voorafgaand aan de roleplay-oefening een voorbereiding toevoegen in de vorm van een video (of afbeelding) met begeleidende tekst. Daarnaast kun je bijlagen toevoegen op de algemene pagina van je training (zoals een handleiding). 

Op welke manier kan er feedback gegeven worden in TrainTool?
Als de student een reactie-video heeft gemaakt kan hij/zij deze delen met medestudenten. Daarnaast kan de docent feedback geven op de door de student ingestuurde video. Feedback geven doe je tekstueel. Daarnaast beoordeel je of de student voldoet aan de vooraf ingestelde competenties. 

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!