Featured knowledge items
Programmatisch Toetsen
Programmatisch toetsen is een beoordelingsmethode die gebruik maakt van verschillende datapunten om inzicht te krijgen in de ontwikkeling van de student.
Feedbackinstrumenten
Als docent wil je dat de student de leerstof begrijpt en zich veilig voelt om vragen te stellen of hulp te vragen. Bovendien is het belangrijk dat de...
Het hoe en waarom van hoge verwachtingen in het leerproces
Mensen leren meer én beter als je laat zien dat je hoge verwachtingen van ze hebt. Deze theorie van hoge verwachtingen speelt dan ook een grote rol bij beeld- en didactisch coachen.
All knowledge items
Activerende werkvormen
Praktijkgids met activerende werkvormen, ontwikkeld door UMC Utrecht.
Beoordelingsformulier (wetenschappelijk) presenteren
Uitgebreide rubric (als pdf) voor het beoordelen van (wetenschappelijke) presentaties.
Betere leerprestaties als je flipping the classroom toepast?
Flipping the classroom is (FTC) een onderwijsvorm waarbij studenten thuis de instructie online bekijken en daarna in de onderwijsruimte met de docent de leerstof verwerken.
Co-creatie en docent-studentpartnerschap
Wat is co-creatie? Wat levert het op en wat zijn belangrijke aandachtspunten bij dit partnerschap tussen docent en student?
De effectiviteit van feedback op verschillende levels
Korte film (3 min.) waarin de effectiviteit van feedback op verschillende levels wordt uitgelegd.
Developing a curriculum
Background and explanation on developing a curriculum.
Do’s en don’ts in hybride onderwijs
Om docenten te helpen bij een snelle overgang van conventioneel naar hybride onderwijs, deden onderwijsadviseurs Ria Dolfing en Rouven Hagemeijer een literatuurstudie naar de voor- en nadelen.
Een basismodel voor intervisiegesprekken
Stapsgewijze leidraad voor een intervisiegespek.
Ervaring opdoen met het interdisciplinaire onderzoeksproces
Docenten van de UU-opleiding Liberal Arts and Sciences (LAS) hebben een 'pressure cooker' ontwikkeld, die docenten in een korte tijd de gelegenheid geeft om ervaring op te doen met het interdisciplinaire onderzoeksproces.
Feedbackinstrumenten
Als docent wil je dat de student de leerstof begrijpt en zich veilig voelt om vragen te stellen of hulp te vragen. Bovendien is het belangrijk dat de...
Het hoe en waarom van hoge verwachtingen in het leerproces
Mensen leren meer én beter als je laat zien dat je hoge verwachtingen van ze hebt. Deze theorie van hoge verwachtingen speelt dan ook een grote rol bij beeld- en didactisch coachen.
Honoursonderwijs en gerelateerde begrippen
Beschrijving en toelichting van talent, excellentie, begaafdheid, exceptionele prestaties en honoursonderwijs.