20 december 2022
Knowledge item
Informatierijke feedbackvragen
Bij feedback in het onderwijs, wordt vaak veel aandacht besteed aan hoe je goede feedback kunt geven en wat kenmerken zijn van een effectieve feedbackboodschap. Echter, feedback is pas effectief als de ontvanger daarvan er daadwerkelijk iets mee wil, kan en doét. We willen dus geen passieve feedbackontvangers, maar actieve feedbackgebruikers.
En om de kans te vergroten dat je feedback krijgt waar je echt iets mee wilt, kunt en gaat doen zijn vier soorten feedbackvragen ontwikkeld die je kunt stellen. Met deze informatierijke feedbackvragen wordt de feedbackgever geholpen om echt feedback te geven die aansluit bij waar de ontvanger, of nog beter gebruiker, iets aan heeft.
Verder lezen
- Nederlandstalige blog voor Toetsrevolutie: https://toetsrevolutie.nl/?p=3278
- Wetenschappelijk artikel in Engels: Kleijn, R.A.M. de (2021). Supporting student and teacher feedback literacy: An instructional model for student feedback processes. Assessment & Evaluation in Higher Education. DOI: 10.1080/02602938.2021.1967283
- Poster Toetsrevolutie voor in het klaslokaal: https://toetsrevolutie.nl/?p=4654
- Webinar januari 2022: “Een actieve rol van de student in het feedbackproces” https://www.youtube.com/watch?v=rN8w3rvvugY
- Westerveld framework
- Podcastaflevering: De Kunst van het begeleiden (2021). Aflevering 8 “Studenten helpen om hun rol in het begeleidingsproces in te vullen”.
- Poster “Receiving Feedback Is Not Easy! Six Common Pitfalls”, in Academic Medicine.
- Nederlandse versie van de poster Feedback ontvangen is lastig, 6 valkuilen.