Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
Teaching and Learning Collection | Bruggenbouwers: interdisciplinair werken in het TCS-eindwerkstuk

Bruggenbouwers: interdisciplinair werken in het TCS-eindwerkstuk

15 March 2023

Educational project

Bruggenbouwers: interdisciplinair werken in het TCS-eindwerkstuk

Binnen de opleiding Taal-en Cultuurstudies combineren studenten verschillende disciplines gedurende hun bachelor, maar zij sluiten hun bachelor af met een eindwerkstuk geschreven bij één discipline/opleiding. Dit project wil verkennen hoe de opleiding studenten de mogelijkheid kan bieden om een ‘interdisciplinair eindwerkstuk’ te schrijven. 

Achtergrond

Studenten sluiten hun TCS-opleiding af met een eindwerkstuk geschreven binnen één van de GW-opleidingen. Mede daardoor kan de opleiding garanderen dat een TCS-student met een historische hoofdrichting hetzelfde eindniveau heeft als een student Geschiedenis: beiden schrijven een eindwerkstuk bij Geschiedenis. Voor de doorstroom naar masters is dat belangrijk. Voor sommige studenten en in sommige situaties is deze route echter niet de meest bevredigende of passende route: wie naar een interdisciplinaire master wil, een interdisicplinair kernpakket heeft gedaan, of meerdere disciplines heeft gecombineerd in de opleiding en zich juist via die combinatie wil profileren, zou soms graag binnen een eindwerkstuk de inter-/multidisciplinariteit tot uitdrukking willen laten komen. Dit project heeft tot doel te verkennen hoe we studenten (die dat willen, en bij wie dat past) interdisciplinair kunnen laten werken aan hun eindwerkstuk.

Projectomschrijving

Fase 1: Onderzoeksfase (doelstelling 1, zie hieronder). Consulteren en brainstormen, ontwikkeling van benodigd didactisch materiaal en het organiseren van een workshop voor scriptiebegeleiders.

Fase 2: Pilotfase (doelstelling 2, zie hieronder).

  • Pilot met studentengroep A, in het bijzonder met studenten die het interdisciplinaire kernpakket Brains & Bodies doen. Scripties zullen in groepjes worden uitgevoerd.
  • Pilot met (enkele studenten uit) studentengroep B. Scripties zullen individueel worden uitgevoerd.

Fase 3: Evaluatie-en implementatiefase. We evalueren samen met de verschillende betrokkenen de twee pilots, om op basis van de evaluatie aanpassingen te maken in de TCS afstudeerprojecten.

Doelen

Doelstelling 1: Onderzoeken hoe we TCS-studenten (die dat willen, bij wie dat past) interdisciplinair kunnen laten werken in het eindwerkstuk.

Doelstelling 2: Een pilot met interdisciplinaire eindwerkstukken doen en evalueren. Het project wil daarbij oog hebben voor twee groepen TCS-studenten: de TCS-student die een interdisciplinair kernpakket volgt, en de TCS-student die pakketten uit verschillende disciplines combineert in de hoofdrichting om bij het eindwerkstuk een brug tussen deze disciplines te slaan.

  • Het globale verschil tussen de groepen is dat groep A ervaring heeft met werken in een ‘interdiscipline’, terwijl groep B expertise heeft opgedaan in meerdere ‘zelfstandige’ disciplines met bijbehorende methodiek.

Resultaten

Resultaten van dit project zullen leiden tot:

  • Eindproducten: een format om interdisciplinaire eindwerkstukken te faciliteren en begeleiden; handvatten die daarbij horen (handleiding, rubric, workshop);
  • Disseminatie buiten TCS via een workshop tijdens de ‘Versterk je onderwijs’-week en/of de Onderwijsparade.
Print

Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!