Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
Teaching and Learning Collection | Write your own Op-Ed, opiniërend schrijven

Write your own Op-Ed, opiniërend schrijven

15 March 2023

Educational project

Write your own Op-Ed, opiniërend schrijven

Opiniërend schrijven is voor veel masterstudenten een relevante vaardigheid. Dit pilot project zal dienen voor het geven van een goede instructie aan studenten voor het schrijven van een opiniebijdrage en deze vaardigheid in de leerdoelen te integreren. 

Doel

Het doel van het pilot project is de studenten een goede instructie te geven voor het schrijven van een opiniebijdrage en deze vaardigheid in de leerdoelen te integreren.

Methode

Aan de hand van de instructie en gebruikmakend van de dan aanwezige kennis krijgen de studenten in het tweede deel van de cursus de opdracht een opiniebijdrage te concipiëren. De thema’s die in de eerste helft van de cursus USEMPEP Public Economics and Policy aan de orde komen zijn: Public goods (week 1), Externalities (week 2), Asymmetric information (week 3) en Inequality and Poverty (week 4). Gedurende deze weken bediscussiëren de studenten ook elke week een of meerdere opiniebijdragen die gerelateerd zijn aan het thema van die week. Een goed voorbeeld is de column van Martin Wolf in de Financial Times 24-1-2012 getiteld World’s hunger for public goods. De opiniebijdragen uit kranten en tijdschriften is de voornaamste invulling van de zogenoemde Real World Perspective ambitie van U.S.E. in dit vak.

Resultaten

Om dit project te laten slagen is het allereerst nodig een instructie te schrijven, of aan te passen dan wel te actualiseren als zo een instructie al voorhanden is. Deze instructie bevat een aantal handvaten waaraan een goede Op-Ed idealiter dient te voldoen (zie bijv. How to Write an Op-Ed). Daarnaast is het nodig de assessment criteria te formuleren (de zogenaamde rubric), zodat studenten weten op basis van welke criteria de opdracht beoordeeld zal worden. Hierbij is O&T ondersteuning gewenst.

Dit project kan in de maanden mei en juni 2022 worden voorbereid, zodat het direct gebruikt kan worden in periode 1 van het academisch jaar 2022-23. Aan het eind van de cursus (dus najaar 2022) worden de instructie, rubric en beoogde leerdoelen in samenspraak met O&T geëvalueerd (beoogde inzet O&T uren 20 uur in 2021-2022). Na succesvolle afronding, implementatie en evaluatie van het pilot project worden de resultaten en materialen uit het project beschikbaar gesteld voor andere cursussen.

Voor de toekomst kan in samenwerking met andere masterprogramma’s worden overwogen een (REBO) platform op te zetten waar de Op-Eds gedeeld kunnen worden, en wellicht ook aanmoedigen om ze gepubliceerd te krijgen.  Opiniërend schrijven is voor veel masterstudenten immers een relevante vaardigheid. Het plan van aanpak volgt de stappen Voorbereidingsfase, Inventarisatie van relevante materialen, Leerdoelen van opdracht formuleren, Rubric ontwikkelen, Implementatie, Evaluatie.

Mogelijk kan ook worden samengewerkt met USBO, in het bijzonder het vak USG5010 Bestuur en Beleid, waarin ook aandacht wordt besteed aan opiniërend schrijven. Na succesvolle afronding, implementatie en evaluatie van het pilot project worden de resultaten en materialen uit het project beschikbaar gesteld voor andere cursussen (bijvoorbeeld middels een korte manual en/of een blog op de TAUU website). Voor dit deel in 2022-2023 is 25 uur ondersteuning beoogd vanuit O&T.

Voor de opdracht die als deeltoets gaat fungeren is het nodig een lijst stellingen en/of onderwerpen te formuleren die gebruikt kunnen worden voor deze schrijfopdracht. Het idee is om voor deze deeltoets een dagdeel (zeg 3 uur) in de cursus te reserveren waarin de studenten met laptop en met open boek deze opdracht kunnen maken. De ervaringen die dit mastervak (USEMPEP Public Economics and Policy behorend tot de master Economic Policy) zijn opgedaan worden beschreven in een handleiding voor opiniërend schrijven en wordt opgenomen als leerdoel in dit mastervak. Na het verwerken van inzichten uit de implementatie wordt bezien of deze handleiding met rubric breed beschikbaar kan komen voor REBO docenten.

Lees verder

Educatieve Middelen Pool (voor UU) – Onderwijsadvies & Training – Universiteit Utrecht

Instruction and evaluation form assignment PEP[7023]

Print

Warning: Uninitialized string offset 0 in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/class-wp-query.php on line 3738

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!