Ethische reflectie optimaliseren
Dit project heeft tot doel het ethiekonderwijs aan niet-filosofen (als kritisch reflecteren op ethische kwesties, of ter voorbereiding op de professionele praktijk) te verbeteren, en inzicht in de leereffecten van ethiekonderwijs te vergroten. Het project richt zich op het stimuleren van docentprofessionaliteit en het verbeteren van didactiek en toetsing.
Achtergrond
Ethische reflectie is een systematische doordenking van (vooronderstelde) normen en waarden, die zich vaak richt op maatschappelijk relevante onderwerpen, zoals klimaatverandering en duurzaamheid, biotechnologie en globalisering. Ook biedt ethiek reflectie op waarden in de wetenschap en richt zij zich op discussies rond wetenschappelijke integriteit. Dit betekent dat studenten bewust worden gemaakt van onderliggende waarden in de wetenschap en professie, zoals ‘gelijkheid’, ‘transparantie’, ‘rechtvaardigheid’, ‘autonomie’, ‘welzijn’, en argumenten leren herkennen, benoemen en structureren. Het volgende probleem wordt in de praktijk (en literatuur) geconstateerd: met name in het onderwijs aan niet-filosofiestudenten is toetsing van ethiek in de praktijk lastig.
Doelen
Dit project heeft tot doel het ethiekonderwijs aan niet-filosofen (als kritisch reflecteren op ethische kwesties, of ter voorbereiding op de professionele praktijk) te verbeteren, en inzicht in de leereffecten van ethiekonderwijs te vergroten. Het project richt zich op het stimuleren van docentprofessionaliteit en het verbeteren van didactiek en toetsing.
(Verwachte) resultaten
NB. Dit project is afgerond, maar nog niet alle resultaten zijn ingediend bij de redactie.
- Vergroot inzicht in leereffecten van ethiekonderwijs
- Toetsings-visiedocument
- Criteria toetsing & didactiek voor vakken waar ethiek deel van uitmaakt
- Trainings- en adviseringsaanbod docenten binnen en buiten UU
- Symposium
- Vakpublicaties, wetenschappelijke publicaties en congrespresentaties:
- Van der Hoven, M. (2014-11-18). Reflecties op onderwijs aan niet-filosofie studenten. Presentatie NVBe onderwijsmiddag 2014 “Nieuwe didactische werkvormen in het ethiekonderwijs aan niet-filosofen”. Utrecht.
- Van der Hoven, M. (2015). Reflecties op ethiekonderwijs aan niet-filosofiestudenten. Podium voor Bio-ethiek, 22(1), 37-39.