Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
Teaching and Learning Collection | Interdisciplinaire minor Medical Humanities

Interdisciplinaire minor Medical Humanities

31 januari 2019

Educational project

Interdisciplinaire minor Medical Humanities

Binnen dit project wordt een interdisciplinaire minor Medical Humanities ontwikkeld toegankelijk voor studenten Geesteswetenschappen, studenten aan de Faculteit Geneeskunde en reeds afgestudeerde professionals op het gebied van zorg en gezondheid. Met het oog op de veranderende gezondheidszorg en de hiermee gepaard gaande verschuiving in werkzaamheden, beoogt deze minor de drie doelgroepen voor te bereiden op belangrijke ontwikkelingen in de zorg.

Achtergrond

Onze maatschappij wordt gekenmerkt door grote en complexe vraagstukken die interdisciplinair denken en doen vereisen. Dit vereist effectief interdisciplinair onderwijs in allerlei mogelijke combinaties. Een van deze combinaties is de samenwerking tussen Geesteswetenschappen en Geneeskunde.  De vaardigheden die studenten GW opdoen – zoals communiceren, schrijven, presenteren, reflecteren – kunnen uitstekend benut worden in de gezondheidszorg. Bij geneeskundestudenten is er minder tijd voor communicatievaardigheden, (ethische) reflectie, ontwikkeling van kritisch en creatief denken en technische/digitale vaardigheden. Studenten geneeskunde worden smal opgeleid, tot een bepaald beroep, in een specifieke sector. Er zijn dan ook weinig alternatieve routes na de BA of MA. Tegelijkertijd zullen geneeskundestudenten maar ook professionals die al werkzaam zijn in de zorg (her)opgeleid moeten worden om hun beroep uit te kunnen oefenen in een wereld waar technologie en informatisering steeds meer een rol innemen.

Dit project bouwt voort op de succesvolle eerdere samenwerking tussen Geesteswetenschappen en Geneeskunde op het gebied van medical humanities binnen De Nieuwe Utrechtse School; een interdisciplinaire platform van het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht waarin onderwijs, onderzoek en publieksdialogen samenkomen om de nieuwe generatie zorgprofessionals voor te bereiden op de veranderingen van de 21e eeuw.

Projectbeschrijving

Binnen dit project wordt een interdisciplinaire minor Medical Humanities ontwikkeld aan de Faculteit Geesteswetenschappen, toegankelijk voor studenten Geesteswetenschappen, studenten aan de Faculteit Geneeskunde en reeds afgestudeerde professionals op het gebied van zorg en gezondheid. Met het oog op de veranderende gezondheidszorg en de hiermee gepaard gaande verschuiving in werkzaamheden, beoogt deze minor de drie doelgroepen voor te bereiden op belangrijke ontwikkelingen in de zorg.

Doelen en verwachte resultaten

Met het creëren van een toekomstbestendige minor Medical Humanities willen we:

  • studenten opleiden die in staat zijn om interdisciplinair te denken en werken
  • studenten/professionals voorbereiden op maatschappelijke veranderingen rondom de zorg;
  • (in combinatie met een relevante master) carrièreperspectieven bieden (functies zoals beleidsmaker, community development manager, journalist/redacteur, bioethicus, mediator, interdisciplinair onderzoeker, onderwijsspecialist, ziekenhuisarts/patiënt navigator, en (complex) case manager, binnen organisaties zoals de overheid, ziekenhuizen, verpleeghuizen, klinieken, patiëntverenigingen/fondsen, zorgverzekeraars, farmaceutische industrie, musea, en uitgeverijen).

Daarnaast fungeert deze minor ook als pilot ter voorbereiding op een mogelijke Master Medical Humanities.

Verwachte resultaten:

Het beoogde eindresultaat is een minor Medical Humanities aan de Faculteit Geesteswetenschappen, toegankelijk voor studenten GW, studenten biomedische wetenschappen, klinische gezondheidswetenschappen en geneeskunde, en professionals op het gebied van zorg en gezondheid. Er zullen vier nieuwe cursussen ontwikkeld worden door docentenkoppels van GW en GNK, aan de hand van de volgende vier thema’s:

    • Geschiedenis en filosofie van de geneeskunde: geschiedenis van geneeskunde, huidige zorgsysteem, toekomst van gezondheidszorg.
    • Gezondheid, AI, technologie, big data en ethiek: relatie tussen gezondheid, techniek, AI en big data mogelijkheden, ethische afwegingen.
    • Gezondheid en (interculturele) communicatie: mondelinge, schriftelijke en digitale gezondheidscommunicatie, patiënten met lage gezondheidsvaardigheden en/of andere culturele achtergrond.
    • Kunst, gezondheid en ziekte: hoe wordt ziekte besproken in theater/ literatuur/ kunst/ muziek en hoe kan kunst bijdragen aan gezondheid/ therapie)

Lees ook:

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!