Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$rulesets is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 44

Deprecated: Creation of dynamic property FacetWP_Conditional_Logic_Addon::$admin_i18n is deprecated in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-content/plugins/facetwp-conditional-logic/facetwp-conditional-logic.php on line 46
Teaching and Learning Collection | Communicate! Gespreksoefening met behulp van gaming

Communicate! Gespreksoefening met behulp van gaming

01 April 2013

Educational project

Communicate! Gespreksoefening met behulp van gaming

Binnen dit USO-project is de serious game ‘De virtuele patiënt’ ontwikkeld. De game ondersteunt het oefenen van tweegesprekken waarbij de student in moet gaan op de reacties en emoties van de gesprekspartner. In 2016 heeft dit project een vervolg gekregen ter verdieping (ontwikkelen van een communicatievaardigheden-leerlijn) en verbreding (inzet van Communicate! bij andere opleidingen en cursussen). 

De Virtuele Patiënt

Achtergrond

Voor het oefenen met het toepassen van communicatievaardigheden worden in het onderwijs vaak één op één, of in kleine groepen, rollenspellen gespeeld of situaties geënsceneerd. Dit onderwijs is vaak kleinschalig en daardoor  docent-intensief.

Recent onderzoek laat zien dat de inzet van serious games kan leiden tot effectief onderwijs, mits aan een aantal eisen wordt voldaan (Kapp, 2012; Wouters et al., 2009). Het is belangrijk dat de serious game direct aansluit bij de beoogde leerdoelen, dat de interacties in de game bijdragen aan de leerdoelen, en dat docenten studenten helpen met feedback die aangeeft hoe de serious game helpt de leerdoelen te bereiken.

Doelen

Het doel van dit project is om samen met de opleidingen Psychologie, Geneeskunde, Diergeneeskunde en Farmacie een serious game voor het communicatievaardigheden-onderwijs te ontwikkelen. Studenten gebruiken deze `communications game’ om communicatievaardigheden te oefenen, met een beperkte inzet van docenten. De communications game zal in het algemeen een aanvulling zijn op het bestaande onderwijs, maar zal in sommige opleidingen een deel van het bestaande onderwijs kunnen vervangen. In 2016 is een vervolgproject gestart waarin wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een leerlijn communicatievaardigheden bij de opleidingen die vanaf de start bij Communicate! betrokken zijn, er wordt gewerkt aan vrijere invoer (tekst en spraak) in de game en er wordt gewerkt aan de ondersteuning van de inzet van Communicate! bij andere opleidingen en cursussen.

Naast de inzet voor het eigen onderwijs werkt Communicate! samen met verschillende partners ter ondersteuning van (zorg)professionals buiten de universiteit.

Resultaten

We beschikken nu over een goed functionerende game(inloggen met Solis-ID), waarmee veelbelovende experimenten zijn uitgevoerd bij de vier in het project deelnemende faculteiten, en die gebruikt wordt in tientallen organisaties buiten de universiteit, via het bedrijf DialogueTrainer B.V., die de game exploiteert. De game ondersteunt het oefenen van tweegesprekken waarbij de student in moet gaan op de reacties en emoties van de gesprekspartner. Het is bedoeld als aanvulling op het regulieren onderwijs.

Karakteristieken:

  • Conversatie met een virtueel karakter (keuze uit zo’n 50) op een specifieke locatie (>40, eenvoudig uitbreidbaar), die antwoordt en emoties vertoont (ongeveer 50)
  • Niet-lineaire conversatiestructuur
  • Eenvoudig creëren/wijzigen van scenario’s door docenten
  • Docenten hebben alle controle over de scenario’s

Lees ook:

Publicaties

Print

You are free to share and adapt, if you give appropriate credit and use it non-commercially. More on Creative Commons

 

Are you looking for funding to innovate your education? Check our funding calender!