Select-UU: implementatie van een bredere kwaliteitsimpuls
Het implementatieproject bouwt voort op de opbrengsten en de succesvolle samenwerking tussen de twaalf selectieve UU-bacheloropleidingen van het vorige project Select-UU: een impuls voor de selectiepraktijk. Het doel van dit implementatieproject is de huidige aanpak, zoals nu toegepast in bacheloropleidingen, te implementeren in de masterfase. Ook wordt er verder gewerkt aan structurele inbedding van de evaluatie van selectieprocedures.
Achtergrond
Goede en valide selectie is van groot belang om studenten binnen een passende opleiding te krijgen en om bias te voorkomen. Het project Select-UU heeft zich op dat vlak bewezen. Het USO project “Select-UU: een impuls voor de selectiepraktijk” is in september 2018 gestart met als doel het verbeteren en versterken van selectieprocedures binnen de UU (en daarbuiten). Dit project heeft er toe geleid dat de UU een leidende rol is gaan spelen op het gebied van selectie in het hoger onderwijs.
Dat een succesvol project een implementatieproject nodig heeft, is (1) omdat het project alleen gericht was op bacheloropleidingen, (2) de gestructureerde evaluatie van selectieprocedures van groot belang blijft, en (3) de gesprekken tijdens de terugkoppeling van evaluaties over de studentdiversiteit nog vragen oplevert over de mogelijkheden van contextual admission.
Omdat in de masterfase selectie opnieuw een grote rol speelt, ook in het licht van hbo instroom en wisselstromen, onderschrijft het REBO-faculteitsbestuur het belang van deze implementatie. Het bestuur ondersteunt dat meer aandacht voor de context van presteren kan bijdragen aan een verdere versterking van gelijkwaardige en diverse instroom bij selectieve opleidingen. Het implementatieproject is hiermee van waarde voor de realisatie van universitaire en facultaire doelstellingen m.b.t. diversiteit van studenten.
Projectbeschrijving
In het project wordt theoretisch en op basis van bestaande gegevens onderzoek gedaan naar te verwachten effecten voor specifieke opleidingen en wordt met alle deelnemende opleidingen in een gesprek gezocht naar hoe zij deze elementen al dan niet een rol kunnen laten spelen in de selectieprocedure. Aan het einde van het project hebben alle deelnemende opleidingen deze afweging op basis van een zo compleet mogelijk overzicht van bestaande en nieuwe kennis kunnen maken, en wordt die mogelijkheid ook voor andere opleidingen zo toegankelijk mogelijk ontsloten.
In het implementatieproject blijven de vertegenwoordigers van alle betrokken opleidingen een belangrijke rol spelen. Zij sturen het project, net zoals nu, en blijven kennis uitwisselen. We brengen het project terug tot de kern, namelijk de evaluaties per opleiding volgens nieuw ontwikkelde uitgangspunten. Ondersteuning wordt verzorgd door student-assistenten die zorgen voor data verzamelen, -preparatie en analyses. De projectleider is verantwoordelijk voor het onderhouden van het contact met alle opleidingen, het evaluatiekader, de gesprekken met opleidingen over de duiding en gevolgen van de resultaten en de kwaliteit van de evaluaties.
Doel
Het doel van het implementatieproject is de huidige aanpak, zoals nu toegepast in bacheloropleidingen, te implementeren in de masterfase. Dit is waardevol, omdat juist hier vaardigheden als analytisch denken en communicatie een steeds grotere rol spelen. Dit project zal daarom nieuwe handvatten voor selectie op deze vaardigheden en in deze specifieke studiefase opleveren. De lessen die daaruit ontstaan, zijn voor alle UU-masterprogramma’s van belang.
Verder wordt binnen het implementatieproject verder gewerkt aan structurele inbedding van de evaluatie van selectieprocedures, ook voor na het project, en wordt er gekeken naar hoe de context waarin kandidaten presteren in een selectieprocedure kan worden meegenomen om daarmee bias in selectieprocedures verder te verminderen.
Beoogde resultaten
Aan het einde van het project worden de volgende resultaten verwacht:
- Directe feedback op de selectieprocedure voor opleidingen die participeren in het project en de innovatieve inzichten die daaruit ontstaan
- Een handzaam evaluatiedraaiboek dat door alle opleidingen gebruikt kan worden om kwaliteitszorg rondom selectie vorm te geven. het handboek, ontwikkelt in het eerste project, wordt uitgebreid met een hoofdstuk over de (on)mogelijkheden van contextual admission.
- De opgedane inzichten worden nationaal gedeeld via een duurzaam opgebouwd netwerk. Dit netwerk zorgt er, samen met de netwerken binnen de UU, voor dat nieuwe kennis en inzichten beide kanten op kunnen stromen
- Kennis wordt direct gedeeld tijdens de bijeenkomsten van het Centre for Expertise Admissions, waar al vanaf de start veel vertegenwoordigers van masteropleidingen bij aanwezig zijn.